subota, 21. kolovoza 2021.

Poslanikovi ashabi - kako ih vidje shije i sunije

 Odlucio sam da kamen temeljac mog studiranja bude kriticko proucavanje zivota Poslanikovih ashaba. Sumnjao sam da sve ove razlike, koje susrecemo danas, vuku korjena iz njihovog vremena. Islamska ulema je cesto poduzimala detaljno istrazivanje zivota Poslanikovih ashaba.

Medju tim djelima su i sljedece knjige nase uleme: Usd el-Ghabah fi Tamjiiz el-Sahaba, El-Isabah fi Maarifat el-Sahabah, Mizan el-I'tidal i druge. U njima se nalaze kriticki osvrti na zivote i djela svih vaznijih ashaba.

Ovdje moram skrenuti paznju da je u ranom periodu vecina uleme pisala u skladu sa razmisljanjem tadasnjih partija na vlasti, tj. Umajjadskih i Abbasidskih vladara, koji su, kako je dobro poznato, bili zestoki protivnici AhlulBejta i njihovih sljedbenika.

Zbog toga ne bi bilo u redu oslanjati se samo na njih bez uzimanja u obzir i radova druge uleme koja je bila proganjana zbog toga sto su bili sljedbenici AhlulBejta i uzrok pobuna protiv tih tiranskih vladara. Jedno od prvih otkrica je bilo da se ashabi nisu slozili sa zeljom poslanika Muhammeda (s) da im napise oporuku koja bi im pomogla da ostanu na pravom putu.

Ovo neslaganje medju samim ashabima je lisilo islamski ummet jedinstvenosti i gurnulo ga u mrak podjela, ratova i dovelo ga tamo gdje je danas. To su bili oni koji su se podijelili po pitanju halifata-nasljedstva poslanika Muhammeda (s) u dvije partije, cijepajuci ummet na Alijine sljedbenike i Muavijine sljedbenike. To su bili oni koji su se razilazili po pitanju tumacenja Kur'ana i Poslanikovih hadisa, sto je dovelo do stvaranja razlicitih vjerovanja, skola, mezheba, grupa i podgrupa.

Od njih poticu teologije, skole misljenja i filozofije inspirisane politickim ambicijama. Muslimani ne bi bili podijeljeni i u neslozni da nije bilo podjele i nesloge medju ashabima. Postoji samo jedan Allah, jedan Kur'an, jedan Poslanik i jedna Kibla o kojima se svi slazu, dok je neslaganje, koje je nastalo medju ashabima jos uvjek prisutno.

Ono je nastalo prvog dana poslije smrti poslanika Muhammeda (s) u sakifi (holu) plemena Saidah i trajat ce onoliko dugo koliko Allah bude zelio. Kroz moju diskusiju sa shija ulemom saznao sam da su, po njihovom misljenju, ashabi podijeljeni u slijedece grupe:

Prva grupa se sastojala od ashaba koji su uvijek odano slijedili i podrzavali Allahovog Poslanika. Oni su bili njegovi iskreni prijatelji, u rijecima i djelima, i ni za trenutak ga nisu napustali. Stajali su cvrsto uz njega pruzajuci mu podrsku u svakoj prilici. Allah, Uzviseni, govori pohvalno o ovim ashabima na mnogim mjestima u Kur'anu. Takodjer, Poslanik (s) hvali ove ashabe na mnogo mjesta. Shije pominju ovu grupu sa dubokim postovanjem i naklonoscu i o njima su u potpunom slaganju sa sunnijima.

Druga grupa se sastojala od ashaba koji su prihvatili islam i slijedili Allahovog Poslanika (s) zbog koristi ili iz straha. Bili su ga u stanju povrijediti i nisu uvijek slusali njegova uputstva i naredjenja. U stvari, cesto su ga izazivali osporavajuci jasne propise i namecuci svoja licna misljenja. Allah govori o njima u mnogim Kur'anskim ajetima, a takodjer, Poslanik Muhammed (s) upozorava na njih. Shije spominju ove ashabe samo zbog njihovih dijela, ali bez postivanja i naklonosti.

Treca grupa ashaba su hipokriti i licemjeri koji su pratili Poslanika (s) samo da bi ga zaveli i prevarili. Oni su se pretvarali da su Muslimani, dok su u dusi bili spremni vrijedati i huliti islam i Muslimane. Allah je o njima objavio citavu Kur'ansku suru i obecao im najnize mjesto u Dzehennemu.

Takodjer, poslanik Muhammed (s) upozorava na njih na mnogim mjestima i cak obavjestava svoje najblize prijatelje o njihovim imenima i osobinama.

Postojala je grupa ashaba, koji su se izdvajali od ostalih po rodbinskoj vezi sa hazreti Muhammedom (s) plus sto su bili izuzetni po svojim duhovnim vrijednostima i plemenitoscu.

To su bili clanovi EhlulBejta (Poslanikove porodice) koje je Allah drzao cistim od svakog grijeha i podario im poseban status naredivsi nam da ucimo salavate za njih Allahumme salli 'ala Muhammedin ve Aali Muhammed - (Boze! Blagoslovi Muhammeda i porodicu Muhammedovu).

On zahtjeva od svako Muslimana da ih iskreno voli kao naknadu Muhammedu (s) za islam kojeg je donio. Oni su ljudi koji posjeduju najvece znanje i potpuno objasnjenje Kur'ana. Oni su ljudi zikra, koje Allahov Poslanik (s) izjednacava sa Kur'anom u njegovom kazivanju "dvije vrijedne stvari" (el-Sakalejn) u kojem nam naredjuje da ih se drzimo. [Medju izvorimao ovog hadisa su 'Kanz elUmmal, knjiga I, strana 44; 'Ahmedov Musnad', knjiga V, strana 182]

Hazreti Muhammed (s) ih izjednacava sa Nuhovom ladjom : Ko god se popne spasen je a ko god zaostane potopljen je. [Medju izvorima ovog hadisa su i 'El Mustedarak' - skracena verzija od El Hakima, knjiga II strana 115 i 'El-Sava'ik el-Muhrikah' od Ibn Hadzara, strane 184,234]

Ashabi su znali ovaj specijalan polozaj clanova AhlulBejta, pa su ih postovali i respektovali. Shije slijede njih i drze ih iznad svakog ashaba dokazujuci njihovu izuzetnost pomocu brojnih Poslanikovih hadisa.

- Sunni ulema postuje i ima naklonjenost prema svim ashabima i ne prihvata gore navedenu podjelu. Takodjer ne vjeruju da je medju Poslanikovim ashabima bilo hipokrita i licemjera, nego tvrde da su svi ashabi bili najbolji ljudi poslije poslanika Muhammeda (s).

Ako bi izvrsili neku podjelu medju njima, ucinili bi to prema njihovoj starosti, zaslugama i duzini sluzenja islamu. Oni stavljaju "cetiri pravedne halife" u prvu grupu, zatim i ostalih sest od desetorice kojima je obecan Dzennet, kako to tvrde. Zbog toga uce salavat za poslanika Muhammeda (s) onda za hazreti Muhammedovu porodicu (EhlulBejt) i na kraju za sve ashabe.

Ovo je bilo sto sam uspio saznati od sunni i shija uleme vezano za podjelu medju ashabima. To me je ponukalo da pocnem detaljno istrazivati o tom spoornom pitanju. Obecao sam Allahu da cu se, Njegovom pomoci, odreci emocionalne vezanosti i biti neutralan i objektivan pazljivo slusajuci sta obje strane kazuju, i tek onda slijediti ono najbolje.

Da bih to postigao odlucio sam:

l. Uvijek se oslanjati na ono o cemu se obje strane slazu vezano za tumacenje Kur'ana i sunneta poslanika Muhmmeda (s)


2. Takodjer cu se oslanjati na razum, jer je to najveci dar koji je Allah dao ljudima i po cemu ih je odvojio od ostalih stvorenja. Svaki put kada je nezadovoljan postupcima ljudi, Allah trazi da koriste razum. Allah, Uzviseni, se veoma cesto u Kur'anu obraca ljudima ovako: Zar ne razumiju? Zar ne shvataju? Zar ne vide....?


3. Da moj islam bude: vjerovanje u Allaha, Njegove Meleke, Knjige i Poslanike; da je Muhammed Njegov rob i poslanik; da nikad necu slijepo vjerovati bilo kojem ashabu neovisno od njegovog polozaja i odnosa sa Poslanikom, jer nisam bio ni Umajjad, ni Abbasid ni Fatimid, niti zelim da budem sunni ili shija, niti osjecam neprijateljstvo prema Abu Bekru ili Omeru ili Osmanu ili Aliji ili cak Vahsiju, ubici naseg Hamze, jer je na kraju i on postao Musliman i bilo mu je oprosteno.

Kako sam odlucio da poduzmem ovo studiranje da bih dosao do istine, prvo sam ulozio napor da se oslobodim predrasuda i tako se, Allahovom pomoci, pripremim za proucavanje zivota, djela i ponasanja ashaba, narocito u pojedinim vaznim dogadjajima u islamskoj istoriji. 

Nema komentara:

Objavi komentar

Selam alejkum

Moja knjiga je samo jedno skromno djelo. To je prica o putovanju i velikom otkricu, ali ne onom kao u tehnickim ili prirodnim naukama, nego ...